Colca Canyon

3 december 2015 - La Molina, Peru

Door een minivan opgehaald bij het hostel in Arequipa. Mark is jarig vandaag, Emily en Axle hebben als verassing de hele bus versierd en een grote piñata gehaald. De hele bus had hoedjes op, overal hingen balonnen en slinger en in het midden van de bus hing de piñata in de vorm van een fles alcohol. Met zn alle gezongen toen die de bus inkwam. Hij heeft de piñata kapot geslagen; overal vloog confetti en pikken. Ze hadden de keuze tussen pikken en barbiepoppen, dus kozen ze de pikken. Heel leuk en daarna gaan rijden. De eerste stop was bij een supermarkt om wat supplies in te slaan, wat snacks voor onderweg, een poncho en coca leaves om op te kauwen voor de hoogte. De 2e stop was Patahuasi, een klein dorpje, een stop voor de wc, die ik heel erg nodig heb, en om wat snacks te kopen. Er stonden een aantal vrouwtjes met kraampjes. Ik heb 2 sweaters, een paar sokken en een poncho gekocht voor 30 euro. Echt super blij mee. Na nog ongeveer 2 uur kwamen we aan in het stadje. Met zn alle hebben weeen buffet gegeten vaak een nieuw bordje gehaald was misschien niet zo'n goed idee, daarna had ik heel erg buikpijn. Het hostel heeft echt een heerlijk bed, lekker breed, goede kussens en een dikke deken. Na ongeveer een uurtje in bed liggen en breaking bad kijken gingen we op een walking tour. Een korte hike door de canyon, het was even lastig door de altitude na een paar traptredes was ik al buiten adem. Na een tijdje raakte ik er wel aan gewend en ging het beter. We hadden een prachtig uitzicht op de canyon en op vulkanen. We kwamen langs een plek waar ze vroeger mensen offerden aan Pacimama, motherearth. Nu in deze tijd offeren ze voedsel, dieren en het belangrijkst coca bladeren. Bij het offeren nemen ze 3 coca bladeren elk cocablad represt een wens de bladeren worden naar de bergen gegooid met de hoop dat de wensen uitkomen. Een stukje verder op is de arena waar ze stiergevechten hebben, een invloed van de Spanjaarden. Een grote arena in het midden van bergen, was indrukwekkend om te zien. Terug naar beneden gehiked en aangekomen in een stadje wat net gebouwd was en waar nog weinig toeristen komen. Op het pleintje in het midden van de stad waren alle kinderen aan het spelen. Samen met de kinderen gevoetbald en foto's gemaakt met 2 hele schattige meisjes. Hier hebben we even gezeten, daarna terug gelopen naar het hostel. Heel even gechilt en daarna lekker een chocolademelk gehaald en een pizza gegeten. Heb niet eens de helft opgekregen, dus heb een lekkere lunch voor morgen. Vroeg gaan slapen, nog even breaking bad gekeken en toen in slaap gevallen. Om 05.30 opgestaan om zo vroeg mogelijk naar de canyon te gaan. Het was 2 uur rijden en we zijn onderweg een paar keer gestopt. De eerste stop was een uitzicht over de terassen van Inca's. Je kon hier ook selfies maken met alpacas en lama's voor een tip van ongeveer 1 soles. Ik zat nog niet helemaal id vibe, heb uiteindelijk wel een foto gemaakt. De 2e stop was met een beter uitzicht over de terassen, daarna doorgereden naar de condor cross. Hier aangekomen hebben we een goed plekje gezocht om te wachten op de condors. Het is regenseizoen dus er was een kans dat we ze niet te zien kregen. Ik heb ze ook niet van dichtbij gezien. Het uitzicht was heel erg mooi om te zien. We waren in de Colca Canyon, de hoogte was 3600 meter. Dit is niet het hoogste punt, dat kan je alleen bereiken met een hike. Mooie foto's gemaakt en een paar fotoshoots gehad voor goede foto's. Na een uurtje wachten op de condors zijn we gaan lopen door de canyon. We hebben ongeveer een uurtje gelopen met 5 viewpoints. Heel indrukwekkend om te zien. Heb 4 condors gezien in de verte, ze leken meer op duiven id verte dan condors. De guide zei dat ze heel groot zijn dat je ze zelfs op zo'n grote afstand nog kan zien. Na een uurtje lopen terug gaan rijden met weer 2 stops. Eerste stop bij het begin van de Canyon, ben de bus niet uitgeweest ik voelde me heel slecht. De 2e stop was in een klein stadje met een grote kerk gebouwd door de Spanjaarden en wat winkeltjes. Je kon hier een Colca sour proeven: pisco sour met een cactus vrucht erdoor heen gemixt. Terug gekomen in het hostel een beetje gehangen en geluncht. Even over de markt gelopen, weer een choco gehaald en wat streetfood. Iedereen ging naar de hotsprings maar ik lag K.O. en gelukkig hebben ze me ook lekker laten liggen. Voel me beter nu na wat rust. Met zn alle gaan eten in een restaurant met een dansshow van de lokale dansen. De eerste dans was de dans van de liefde, de 2e dans heb ik de betekenis van niet mee gekregen en de 3e dans was de dans van gele koorts. De man ligt op de grond en wordt niet wakker omdat hij de gele koorts heeft totdat de vrouw op zn gezichr gaat zitten en dan schrikt die wakker. Hetzelfde voor de vrouw maar dan met een schoen. Lekker gegeten en terug gegaan naar het hostel. Morgen verlaten we de Cola Canyon en gaan we terug naar Arequipa. Op de weg terug op het hoogste punt van de trip gestopt, 4910 meter boven de zeespiegel met een prachtig uitzicht over de 3 vulkanen. Was een hele vette ervaring om geslapen te hebben in een Canyon.