Cusco, Secret Valley, Cusco, Puno & Lake Titicaca.

16 december 2015

De nachtbus was prima. Ik had 2 stoelen voor mezelf waar ik als een kat in kon liggen. Ben een paar keer wakker geworden, maar dat gebeurd altijd wel. We kwamen vroeg aan in Cusco rond 6 uur, het regende en het was koud. We konden gelijk het hostel in wat heel fijn was. Laundry gedaan, koffietje gehaald en even gechilt op bed. Rond 10.30 zijn we met zn alle een walking tour gaan doen. Cusco heeft heel veel geschiedenis, veel oude Inca straten en muren. Heel mooi om te zien. Langs een hippiemarkt gelopen, juwelier winkeltjes, de grote pleinen van Cusco en naar de markt geweest. Op de markt niet echt rondgelopen maar gelijk wat gaan eten. Daarna zijn we naar een tattoo shop gegaan. Jess heeft haar tattoo gezet en Alina heeft een navelpiercing gezet. Ik was nog te pussy om een tattoo te zetten. Een klein straatje gevonden met winkeltjes. Met jess en megan wat dingetje gekocht en naar het hostel gegaan. Rond 18.00 hadden we de briefing van de Inca trail. Een uitleg over wat slim is om mee te nemen en wat niet en wat we kunnen verwachten elke dag. Dag 2 wordt het zwaarst met 1km omhoog lopen van 2900m naar 4200m. Ik heb een slaapzak en walkingsticks gehuurd om het wat makkelijker te maken. Na de briefing weer naar het hostel gegaan. Alina had roasted chicken besteld voor iedereen, dat is een typisch family diner in Peru. Met zn alle in het hostel kip gegeten met patat en salade. Nog even gechilt en lekker gaan slapen. De volgende dag ben ik vroeg id ochtend me tattoo gaan zetten. Om 9.30 nam ik een pure pisco shot om de nerves af te nemen. Na de shot naar de tattoo shop gegaan was die nog niet open. Half aangeschoten naar de markt gegaan en wat dingetjes gekocht. Op de weg terug nog een pisco sour gedronken en toen op naar de tattoo shop. Hij was open, gaf hem mijn schets en hij heeft hem geperfectioneerd. Ik heb in totaal ongeveer 1.5 uur op de tafel gelegen. Deed op sommige plaatsen echt pijn en sommige plaatsen voelde ik niet eens dat er werd getatoeëerd. Ik heb een pijl met glypsh erop, het betekent: power, learn, challange en explore. Terug gegaan naar het hostel, koffietje gehaald en gelijk door gegaan naar het paardrijden. Met ongeveer iedereen hebben we dat gedaan. Met een uitzicht over heel Cusco super mooi. Door de valleys en gestopt bij 1 stop. Een natuurlijk brug over een klein riviertje met caves. Daar even rondgelopen en weer terug gegaan. Het viel best wel tegen van wat ons was beloofd. Alina zei dat we op 3 inca sights zouden stoppen en dat we 4 uur zouden rijden. Uiteindelijk dus gestopt bij 1 ding wat niet eens inca was en we hebben 2 uur gereden. Met zn alle gaan eten bij een Italiaan en daarna naar de salsa club gegaan. Met iedereen salsa lesjes gedaan en met zuid amerikaanse mannen gedanst. Het was heel leuk en heb best wel wat salsa gedanst. Ook een lesjes bachatta gevolgd. Om 11 uur sloeg de muziek om naar club muziek. Tijdje gedanst met iedereen, iedereen ging 1 voor 1 weg. Ik was niet al te laat thuis rond half 1 kwam ik thuis. Tattoo schoon gemaakt en gaan slapen. De volgende ochtend alles ingepakt voor de Inca trail. Een tas die de guides dragen met kleding en een slaapzak, een totaal van 6 kg. Prima allemaal en een day backpack met snacks en wat kleding voor als ik het koud krijg. Nog even een rondje gelopen in Cusco en de laatste dingetjes gehaald. Op de mainsqaure was een parade die ong elke zondag daar te zien is. Met allemaal militairen en kinderen die door de straten marcheren. Rond 11 uur gingen we met de mini van naar de Secret Valley. Onderweg zijn we gestopt bij een Social Project van g adventures. Het is een project waarbij er werkgelegenheden worden gebouwd en waar er van goede kwaliteit kleding en souvenirs worden aangeboden. We kregen een rondleiding door een van deze weefhuizen van een vrouw die alleen Quechua spreekt, de taal van de Inca's. We kregen uitleg over de verschillende betekenissen van de patronen op de sjaals en jumpers, etc. Wat heel intressant was, zo heb je bijv: puma klauwen voor power, kikkers voor water, een hartbeat voor liefde, condors want dat is het nationale beest en llama's. Na de uitleg zijn we gaan kijken naar het weven op de handmatige machine. Er gaat zoveel tijd in de kleding om het allemaal netjes en strak te krijgen, ze zijn soms wel 3 dagen bezig met een sjaal. De binnenplaats was ormingd door kleine winkeltjes waar alle creaties waren uitgestald. Voordat we konden gaan shoppen werd er verschillende soorten wol door gegeven: schaap, alpaca en baby alpaca en zagen we hoe de vrouwen van de rauwe alpaca wol een bol wol maakte die je zo in de winkel zou kunnen kopen. De tour ging verder naar het kleuren en schoonmaken van de wol. De wol wordt eerst schoongemaakt met een speciaal soort biet die daar in de omgeving te vinden is. Vroeger werd het ook wel gebruikt als shampoo en zeep. Er wordt wat van de biet afgeschraapt in heet water, dat lost dan op en vormt dezelfde substantie als zeep. Heel indrukwekkend om te zien, vooral hoe snel het goed schoon werd. De kleuren worden op verschillende manieren gemaakt. Je hebt een aantal planten waarmee de wol wordt gekookt om zo een groene of gele kleur te krijgen. Voor de kleuren paars en rood wordt er als basis speciale gedroogde wormen gebruikt. Alleen de wormen zelf geven een donker paarse kleur, maar wanneer je het gaat mixen veranderen de kleuren. Bijv. met limoen wordt het rood, met lemon salt wordt het roze en met een bepaald mineraal wordt het paars. Als laatste kregen we te zien hoe de sjaals op traditionele wijze gemaakt werden. Met de hand, zitten op een kruk met een kleine houten 'machine' om het allemaal strak en tight te maken. En toen shop tijd, uiteindelijk heb ik best wel weer wat gekocht: een sjaal, 2 mutsen en een armbandje. Onderweg naar de Valley gaan lunchen, heel goedkoop voor maar 6 soles. Na ong een uurtje kwamen we in de Valley aan. Het dorpje waar we inzitten is 100% Inca. Alles wat je ziet is gemaakt door de Inca's. Het is omringd door bergen en veel groen. Er is een tempel midden op de berg, een zonnetempel in de vorm van een liggend lama, je moet best creatief zijn om dat te zien. Rondgelopen met een deel van de groep, langs de rivier en weer terug. In het stadje een tas gekocht waar ik echt gelijk verliefd op was, een typisch Peru tas. Met zn alle gegeten in een restaurant. Hele vieze zoete tomaten roomsoep gegeten, jammer want had heel veel zin in een lekkere tomatensoep. En terug gegaan naar het hostel. Vroeg gaan slape want

MORGEN BEGINT DE INCA TRAIL.

In plaats van hier schrijven ga ik een boekje schrijven! Save the battery.

De incatrail was zo mooi en uitputtend! Rond 7 uur kwamen we aan in Cusco. Een trein van hitsprings town en de bus terug vanaf de secret Valley. In het hostel lekker warm gedoucht, heb het er heerlijk van genomen en het warme water opgemaakt, zonder dat ik het wist. Na een halfuur douchen mijn laundry bij elkaar geraapt en schone kleren aangedaan. Met Ethan, Ellen en Oanh gaan eten in een vegetarisch restaurant. Een hamburger met taztiki, sesam en caramelised onions. Vroeg naar bed gegaan en zo genoten van het 2 persoonsbed. Midden id nacht wakker geworden om te plassen met het idee dat ik nog steeds op de camping zat. Toen ik me besefte dat we in het hotel zaten was ik weer heel gelukkig en genoot ik weer van de luxe wc's ipv sqaud wc's.
De laatste dag in Cusco ben ik samen met Annette gaan rondlopen door Cusco. We hebben een paar markten bezocht en wat rondgelopen. Eindelijk heb ik de marihuana pijpjes gevonden waar ik zal zo lang naar opzoek was. En ik heb hele mooie slippers gekocht. Echt peruvian slippers van leer. Als lunch hebben ik brownie gegeten met thee. Na de lunch nog wat rondgelopen en terug gegaan naar het hostel. De laundry opgehaald en mijn boek gelezen op mijn kamer. Een siësta gehouden en daarna me tas maar weer ingepakt. De laatste avond in Cusco zijn we met zn alle gaan eten bij Green Point, iedereen was helemaal opgedoft en zag er mooi uit voor de laatste avond hier. Een heerlijk vegetarische lasagna gegeten en wijntjes gedronken, kreeg nog een gratis pisco sour toe. Na het eten even langs het hostel gegaan om de leftovers in de kamer te leggen. Heel even gechilt en naar the craft gegaan. Axle en Stig zouden hier gaan djen, maar de bar was zo leeg dat ze hier niet eens waren toen wij aankwamen. Gelijk door gegaan naar de salsabar waar iedereen was. Weer een salsa lesje gevolgd en met wat goede salsa dansers gedanst. Na een paar drankjes naar huis gegaan, rond 12 uur waren we thuis. Het was echt een leuke avond met iedereen. Morgen vertrekken we vroeg naar Puno. Rond 8 uur worden we opgehaald.

Om 8 uur werden we opgehaald voor een dagbus naar Puno. De bus was heel luxe, eerste klas stoelen en veel tv's. De busrit duurde 7.5 uur, ik heb een uur geslapen en voor de rest de films gekeken die zij opzetten. We hadden 1 pauze om een broodje en wat snacks te halen. Het was heel koud en er stond een harde wind. Plastic flessen vlogen overal. Toen we wegreden had de wind een zak boven op het dak van het winkeltje opgewaaid en er vlogen nog meer flessen overal. Er was zelfs een stuk van het dak afgewaaid. Ron 4 uur kwamen we aan in Puno. Een beetje opgefrist en daarna een kleine city tour gekregen. Naar de main square, de mainstreet en naar de markt. Op de markt hebben we fruit, rijst, olie, suiker en zout gehaald als cado voor de homestay waar we morgen verblijven. Met Oanh veel inkopen gedaan voor hun. Ook wat snacks gehaald voor onderweg. Met zn alle gegeten in een restaurant met een set menu voor 20 soles. Een lekkere tomatensoep en een vegetarische oriental stir fry met rijst. Terug gegaan naar het hostel, breaking bad gekeken en rond 9 uur al in slaap gevallen.

Vroeg wakker geworden, gedoucht, daypack ingepakt voor 1 nacht en ontbeten. Om 8 uur werden we opgehaald door de Peruvian limo's. Het waren geen echte limo's maar tuktuk's. Met Oanh in zo'n tuktuk met een oud mannetje wat achterop aan het fietsen. Na 10 minuten kwamen we aan bij de poort, de laatste plek om snacks en dingen te kopen. Hier begon de tour naar Lake Titicaca. Met een nieuwe guide en Alina gingen we de boot op. Het eerste stuk duurde ongeveer een uurtje. Bovenop genoten van het uitzicht maar het was best koud, daarna met zn alle gezond op het achterdek. Na een uur kwamen we aan bij de floating islands. Dit zijn eilanden die gemaakt zijn van riet en zo floaten op het meer. Alles op het eiland is gemaakt van riet, de huizen, de boten en ze eten het zelfs. Hier kregen we informatie over hoe ze leven op deze floating islands. Ze gaan af en toe naar Puno om vis en geweefde spullen in te ruilen of te verkopen. Ze kunnen tussen de 25 en 100 jaar op zo'n eiland leven. Elke maand leggen ze 10 tot 15 cm aan nieuw riet neer om het te laten floaten. Het duurt ongeveer een jaar om een nieuw eiland te maken. Het eiland blijft op 1 plek door ankers. Als er een bruiloft is worden er meerdere eilanden bij elkaar gebracht om meer ruimte te creëren. Na de eilanden hebben we 2 uur op de boot gezeten, weer zonnend op het achterdek, nog een kleine siësta gehouden. Na de 2 uur kwamen we aan bij het eiland Tequla. Na 20 minuten omhoog hiken kwamen we aan bij de mainsquare met uitzicht over een deel van Lake Titicaca. Hier even gezeten en naar het restaurant gegaan voor lunch. Ik had wat soep, brood en thee. Tijdens de lunch kregen we informatie over dit eiland. Ze dragen verschillende hoeden om aan te geven of ze single of getrouwd zijn. Elke jaar verandert de leider van het eiland, zij krijgen niet betaald want het volk werkt voor hun. De mannen dragen grote riemen waar het haar van hun vrouw in zit verweven, wanneer zij dan weg zijn is hun vrouw nog steeds voor een deel bij hun. Na de lunch een halfuur naar beneden gelopen en de op de boot gestapt naar de homestay, een bootrit van een uur. Aangekomen op het eiland werden we ontvangen door alle families. We moesten een rijtje af van ong 15 vrouwen en handjes geven en hallo zeggen. We werden met muziek begeleidt richting het voetbalveld. Een paar mensen van de groep hebben tegen het voetbalteam gevoetbalt. Er was ook een andere groep toeristen die gingen voetballen. Na het voetballen werden we allemaal aangekleed in de traditionele kleding. We kregen de traditionele dans te zien van dit eiland. Toen zij klaar waren was het onze beurt om de dans te doen. Met een groep van 40 man hebben we gedanst in paren van 2. Na het dansen werd iedereen naar zijn familie gebracht. Ik zit met Oanh bij de familie van de zus Gizella de moeder is overleden. Een grote famillie van 8 zussen en 1 broer en een dochter van 1 van de zussen. Om 19.30 gingen we eten. We kregen soep en rijst met groentes, Oanh en ik hebben allebei 2 rondes van allebei gegeten. Het was zo lekker en geheel vegatarish, ze eten hier alleen vlees voor speciale gelegenheden. We hebben ook onze cadeautjes gegeven: het fruit, de olie, suiker, zout, peper en wat kleding die ik niet meer nodig heb. Ze waren er super blij mee. Een thee gedronken en gaan slapen rond 9 uur.
We werden om 7 uur wakker gemaakt om mee te helpen met het brood maken. Het deeg was al gemaakt, we moesten er rondjes van draaien en dan uitstrechen naar dunne plakjes. Deze plakjes werden gefrituurd. Met ons eigen gemaakte brood, jam, een eitje en thee hebben we met de hele familie ontbeten. Na het ontbijt hadden we even 10 minuten rust. Daarna moesten we aan het werk. Eerst hebben we de schapen naar beneden gelopen. We volgden de schapen naar een kleine vallei met groen gras, hier werden ze vast gezet aan een boom en zijn we onkruid uit de grond gaan trekken als 2e job. Om 9.45 waren we weer boven en hebben we een uurtje chillen terwijl onze lunch wordt voorbereid. Ik ben in slaap gevallen en Oanh is een stuk gaan lopen over het eiland. De lunch werd buiten geserveerd met een prachtig uitzicht over Lake Titicaca. Ik dacht dat we om 11.40 moestem verzamelen was een beetje aan het stressen omdat de lunch pas om 11.30 kwam, maar we moesten een uur later verzamelen. Een quinoa soep en als hoofdgerecht kaas met aardappels en een pittige mix met uien. Na de lunch werden we door de Papa van de familie naar de poort gebracht, na een halfuur wachten kwam iedereen aan. De families bedankt, esn groepsfoto en wat persoonlijke foto's gemaakt en op de boot gestapt. Na 1.5 uur waren we in Puno, rond 3 uur. Opgefrist in het hostel en wat gaan eten, een warme chocolademelk en een cake. In de supermarkt en op de markt wat fruit en snacks gehaald voor in de bus morgen. Terug in het hostel even in bed gelegen. Besloten om met zn alle te gaan drinken, niemand wildd echt meer eten. Een rum en cola gehaald in de supermarkt en op de weg terug een warme chocolademelk om te mixen met de rum. Met Ellen, Alina, Dean, Ethan, Bri. Jess, Megan, Cian, Mark en Tessa op Dean zijn kamer gedronken. Om 9 uur gingen we het stadje in met als doel een karaoke avond. De karaoke plaats was leeg en er hing niet echt een lekker sfeertje, snel weer weggaan. Naast de karaoke bar was een andere bar open, hier hebben we tot 12 uur gehangen. Gedanst, gedronken en gedard, was een gezellige avond.

Om 7 uur moesten we klaar staan voor de bus. Iedereen was op tijd gelukkig. Met een minivan naar het station en op de bus gestapt. De rit naar de eerste stop duurde 2.5 uur. Op de eerste stop waren er toiletten en kon je geld wisselen. Na 10 minuten kwamen we aan bij de grens. Eerst de stempel halen om Peru uit te gaan, ong 350 m lopen onder een poort door en we stonden in Bolivia. De stempel gehaald en we zijn in Bolivia. De lunch plek was een uur rijden, hier me eigen lunch gegeten: een broodje met avocado. Hier op de bolivia bus gestapt, een bus zonder toilet of airco. Weer even wennen na de luxe in Peru. Na de lunch 45 minuten gereden en overgestapt op een ferry over lake titicaca. Een heel schommel bootje vol met mensen, gelukkig was het maar 5 minuten. Voelde niet echt super veilig. Na de ferry nog 2 uur gereden en toen kwamen we aan in La Paz
Het duurde allemaal iets langer, om 6 uur kwamen we aan in het hostel.